Tiltrekk og behold medarbeidere med et sterkt employer brand

Attraktive arbeidsgivere har lettere for å rekruttere nye medarbeidere. Hele 83% av spurte ledere er enige i at et sterk employer brand i stor grad påvirker evnen til å ansette de beste kandidatene. Dette er fordi folk jobber for kulturer, og ikke selskaper. Deres oppfatning av deg som arbeidsgiver er avgjørende. Både kandidater og de som rekrutterer, sier at selskapskulturen er en av de viktigste faktorene for valg av arbeidsgiver. Og kanskje noen ganger det vanskeligste å kommunisere. 

Hva er employer branding?

Employer branding handler i stor grad om å kommunisere bedriftens styrker til målgruppen. Alle selskaper har et employer brand, enten man vil eller ei. Gjennom systematisk arbeid over tid vil selskapet ditt kunne sikre seg en posisjon som en attraktiv arbeidsgiver, og på den måten være i stand til å tiltrekke og beholde de beste hodene.

Det handler først og fremst om hvilke fordeler som gjør arbeidsplassen attraktiv, om å finne de gode historiene og fortelle disse på en måte som appellerer til målgruppen du ønsker å tiltrekke deg, i kanaler der de befinner seg.

Hvorfor er employer branding viktig?

Fordelene ved å jobbe med employer branding er mange. Det bidrar blant annet til å:

  • Redusere “time to hire”
  • Tiltrekke de beste kandidatene
  • Redusere turnover
  • Skape sterke ambassadører for selskapet
  • Styrke selskapets omdømme og merkevare som arbeidsgiver

Hvordan kan Dfind bidra?

Rådgivning: 

Vi er opptatt av å skape verdi, med utgangspunkt i selskapets ståsted og behov. Våre rådgivere bidrar gjennom hele kandidat- og medarbeiderreisen med konkrete tiltak knyttet til det å tiltrekke, utvikle og beholde gode medarbeidere.

Eksempler på dette kan være å bidra i utvikling av selskapets medarbeiderløfte (EVP), fremheve enkelte faggrupper for å øke synlighet og attraktivitet, eller optimalisere eksisterende rekrutterings- og onboardingsprosesser.

Skreddersydd kampanjeside:

Synlighet er nøkkelen til suksess i et vanskelig kandidatmarked. Det er først når du gir kandidater et innblikk i hvordan det er å jobbe hos dere, du gir et beslutningsgrunnlag som er vesentlig bedre enn en vanlig stillingsannonse. Ved hjelp av en spesialdesignet kampanjeside får potensielle medarbeidere muligheten til å bli bedre kjent med selskapet, kulturen og menneskene. Gir dem inntrykk av bedriftens kultur, verdier og arbeidsmiljø.

Tilbake til hovedside for organisasjonsutvikling

illustrasjonsbilde av pokalen

Randstad Employer Brand Research 2023

Undersøkelsen Randstad Employer Brand Research er verdens største uavhengige HR-undersøkelse. I Norge har vi har intervjuet over 3000 norske arbeidstakere om spørsmål knyttet til arbeidsliv, som forventninger til lønn, motivasjon for å bytte jobb, forskjell på kjønn og andre spørsmål knyttet til arbeidsliv og employer branding.

Last ned rapporten
illustrasjonsbilde av pokalen

Vieri sin suksessformel med employer branding

Vieri er en av Norges 50 raskest voksende tech-selskaper. Den sterke veksten har ført til et behov for å få flere dyktige medarbeidere med på laget. Kombinasjonen av et sterkere employer brand, sammen med et effektivt søk etter kandidater, har vært suksessformelen i deres rekrutteringsprosesser.

Les hele referansen

Vår kontaktperson for employer branding

Ingeborg Tharaldsen

Advisor