Bilde av Ingeborg

Ingeborg skal hjelpe kundene våre å tiltrekke og beholde de beste folka

Vi i Dfind er stolte av den store bredden vi sitter på av kompetanse, og vi vil gjerne vise frem noen av de flinke folka som jobber i selskapet. Først ut er Ingeborg Tharaldsen som er rådgiver innen employer branding. 

Bli kjent med Ingeborg Tharaldsen, vår stjerne innen employer branding

Publisert: 6. april 2022

Hva er grunnen til at du valgte Dfind?

Noe av det viktigste for meg når jeg skulle velge ny arbeidsgiver var at de var opptatt av folka sine og at jeg hadde mulighet til å utvikle meg. Slagordet “Passion for people” fanget derfor oppmerksomheten min. Når jeg også opplevde det menneskelige fokuset i egen rekrutteringsprosess, gjorde dette meg trygg i valget mitt. I tillegg opplevde jeg at Dfind var veldig lydhøre og imøtekommende når det gjaldt nye tanker og innspill. Det å få lov til å bidra er viktig for meg, og det får jeg virkelig her i Dfind. 

Hva tar du meg deg av tidligere erfaringer? 

Jeg vil beskrive mine tidligere erfaringer som “godt & blandet”, og det er nettopp denne sammensatte erfaringen jeg tror er positivt for rollen jeg har nå. Jeg har utdannelse innenfor markedsføringsledelse, med spesialisering i strategisk merkevarebygging. Etter studier har jeg jobbet innenfor bla. event, mote, PR- og kommunikasjon og sist som prosjektleder i Great Place to Work. Der fikk jeg nyttig innsikt i hvordan ulike selskaper jobber med alt fra onboarding til innovasjon. Noe av det viktigste jeg tok med meg er hvor stor betydning en sunn kultur og et godt arbeidsmiljø har for hvordan man har det og hvordan man presterer i jobben sin. 

Kan du beskrive rollen din i Dfind?

Min viktigste oppgave i Dfind er å hjelpe kundene våre med å tiltrekke og beholde de beste folka ved å styrke sitt employer brand. Det er også viktig for meg å følge med på det som skjer internt slik at tjenestene våre innen rekruttering og employer branding sys sammen til fordel for våre kunder og det å kunne tilby en helhetlig leveranse. Jeg er en sparringspartner innenfor employer branding, enten det gjelder kartlegging av medarbeiderløftet (EVP) eller det å utarbeide en employer branding-nettside som understøtter rekrutteringsarbeidet. Hensikten med nettsiden er å gjøre potensielle kandidater bedre kjent med det aktuelle selskapet, kulturen deres og menneskene som jobber der.

Hvorfor bør bedrifter prioritere employer branding? 

Employer branding handler om hvordan virksomheten blir oppfattet som arbeidsplass. Alle selskaper har et employer brand, enten man vil eller ikke. Uten medarbeiderne dine er du ingenting. Derfor bør det ikke være noen tvil om at det å jobbe strategisk med hvordan man får tak i det beste folka og beholder dem skal være på toppen av prioriteringslista. 

I en tid hvor det er sterk konkurranse om de beste hodene, er det viktigere enn noen gang å sikre at man er en attraktiv i både nåværende ansatte og potensielle kandidaters øyne. Hvordan ønsker vi å bli oppfattet og hvordan blir vi faktisk blir oppfattet? Stemmer dette overens? 

Hva er ditt beste tips for å lykkes med employer branding?

Employer branding er et “buzzord” som snakkes mye om og som fort kan virke stort og uoversiktlig. Mitt beste tips er derfor å ikke overkomplisere det, og å ta ett skritt av gangen. 

Start med å kartlegge. Hvordan ønsker vi å bli oppfattet? Hva kan vi tilby medarbeiderne våre for å skille oss ut? Hvordan blir vi faktisk oppfattet? 

Tid er ofte en mangelvare. Derfor kan det være fint å få hjelp til å få oversikt over hva dette arbeidet kan innebære, hvordan man kommer i gang og ikke minst til å sette noen rammer man kan bygge videre på. Dette hjelper vi dere gjerne med. 

Du startet i Dfind i januar 2022, hvilke tanker gjør du deg om selskapet nå?

Først og fremst har jeg fått bekreftet det gode inntrykket jeg fikk i rekrutteringsprosessen. Alle jeg har møtt i Dfind, uavhengig av team, har vært genuint interessert i å bli kjent med meg og hva jeg bringer til bordet. I tillegg har jeg fått erfare at man får mye tillit i Dfind. Kommer man med et forslag, settes dette stor pris på og man får også gjerne ta eierskap til og drive ideen videre. Også er det skikkelig hyggelige mennesker som jobber her, som jeg ler masse sammen med. 

Hvem er du når du ikke er på jobb?

Skulle ønske jeg hadde noen revolusjonerende hobbyer jeg kunne dele her, men der må jeg dessverre skuffe. Spør meg igjen om noen måneder, for nå vurderer en kollega og jeg å melde oss på turn for voksne - wish us luck.Ellers er veldig glad i å arrangere og sette i gang feiringer eller sammenkomster med venner, spise italiensk pizza og sy egne klær. 

vil du vite mer?

Ingeborg Tharaldsen

advisor employer branding